gruppstor

Gruppträning

HIT

Högintensiv träning, vår absolut tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassisk fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet. Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd. 

Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.



grupp1

Power Hour

Power Hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll. Du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Men vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls.



Skivstång

Effektiv och utmanande styrketräning. Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar.


Skivstång/Intervall

Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.


Yoga

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. Yoga ska ge dig energi. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass, där prestationskraven uteblir. 

Box

Box är tuff träning med mycket box- och kamsportskänsla. Inspirerat av kampsport tränar du med handskar och mittsar. Övningar i par men du kan absolut komma ensam. Passet präglas av enkelhet, fight, teamkänsla och attityd. Alltid med glimten i ögat. 70 minuter. 


Cirkelfys

Cirkelfys är ett instruktivt, funktionellt pass i stationer där det mycket handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Med Cirkelfyspasset vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.

Core

Funktionell träning med fokus på bålstabilitet. Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående. Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.


Senior

Tränar du mellan 05 och 15 har du extra bra priser på ditt kort. Det finns också möjlighet att få en träningsrådgivning där du får precisa tips om hur du optimerar din träning utifrån vem just du är. Och vad du vill stärka upp hos dig. 

Ungdom

Mellan 7-12 år får man träna alla pass utan redskap såsom core, aerobics/step, dans, jympa, intervall/flex, yoga i målsmans sällskap. Hos oss kan man träna alla pass samt i multihallen när man är från 13 år med målsmans godkännande. Men då vill vi gärna att du bokar en träningsrådgivning hos oss först. 

Vårt utbud

Jympa

Jympa är Friskis&Svettis klassiker. Den är varierad, funktionell och enkel att hänga med i. Jympa är allroundträning i suverän form. På en timme får du träna allt: styrka, kondition och rörlighet. Träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Alla pass har olika personlighet, eftersom ledaren väljer sin musik själv. Jympan finns på soft, bas, medel och intensiv nivå, alla med samma träningsupplägg. 

Jympa soft- tar hänsyn, bygger upp och utmanar

Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar. Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. 

Jympa bas– från grunden utan hopp

Bas är en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

Jympa medel- högre tempo och hopp

Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

Jympa intensiv– högt tempo och tunga belastningar

Intensiv är hård träning för dig som redan är vältränad och tycker om att träna med hög belastning. Styrketräningen innehåller riktigt tunga och krävande övningar. Under konditionsavsnitten jobbas pulsen snabbt upp på hög nivå.

Jympa puls

Jympa med mer utrymme för kondition. Puls är ett jympapass för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av rörelseutmaningar. I Jympa puls följer vi musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt. Jympa puls finns i intensiteterna bas och medelnivå. 

Jympa enkel

Vår enklaste och kanske gladste Jympa. Enkeljympa vänder sig till personer med nedsatt intellektuell funktionsförmåga.

 

För barn

Familjejympa

är ett pass för barn 2-6 år och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande och omväxlande. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. Fokus är på motorisk träning och lekfulla rörelser som kommer ur musiken.

Familjefys

är ett fartfyllt, allsidigt och lekfullt pass för barn 7-15 år och vuxna tillsammans. Träningen är upplagd i cirkelform med övningar som blir en kul utmaning för både barn och vuxna. Dra, pressa, hoppa och böj. Upplev fullt ös tillsammans på Familjefys! Det är svettigt!


Far och son tränar
grupp2